- De flexbranche kan dit jaar een afname van 3 procent in uitzenduren verwachten, gevolgd door een verdere krimp van 2 procent in 2024.
- Na jaren van omzetgroei krijgt de branche volgens analisten van ING te maken met verminderde economische groei.
- Flexorganisaties ervaren sinds het tweede kwartaal van 2022 ook een daling van de winstgevendheid, mede door hogere kosten die niet volledig aan de klant kunnen worden doorberekend.
- Lees ook: Zzp’er wordt komende jaren aantrekkelijker dan uitzendkracht door vertraagde, nieuwe regelgeving, verwacht ING
Na twee jaar van groei moet de uitzendbranche dit jaar rekening houden met krimp, verwachten analisten van ING. Het aantal uitzenduren in de brede flexbranche – uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollers – zal dit jaar met 3 procent afnemen.
Voor volgend jaar voorzien de economen van de bank een krimp van zo’n twee procent.
De krimp is te wijten aan de verwachte verminderde economische groei en de branche krijgt meer te maken met mensen die liever als zelfstandige aan de slag gaan, dan als uitzendkracht. De terugval wordt nog wel wat getemperd doordat er, mede door personeelsschaarste, vraag blijft naar werving- en selectiediensten.
In 2021 en 2022 had de uitzendbranche juist de wind mee; vanwege de krappe arbeidsmarkt was er volop vraag naar werving & selectie, bemiddeling van zzp’ers en detachering. De sector noteerde vanaf het tweede kwartaal van 2021 tot en met het eerste kwartaal van 2023 dubbele cijfers in omzetgroei, dat sentiment is daarna dus compleet omgeslagen.
In het eerste kwartaal van 2023 was er al een duidelijke krimp in het aantal uitzendbanen zichtbaar. Analisten van ING zien hiervoor drie oorzaken:
- Door een lagere economische groei en marktonzekerheid in 2023, stellen bedrijven inhuur van personeel uit.
- In een krappe arbeidsmarkt krijgen uitzendkrachten vaker direct een vast contract.
- Met de huidige regelgeving en arbeidsmarkt is zzp'en in sectoren als zorg, horeca en bouw vaak aantrekkelijker dan uitzendwerk.
Hoewel de omzet lange tijd toenam, zagen flexorganisaties sinds het tweede kwartaal van 2022 wel al een vermindering van de winstgevendheid. Dit komt ook doordat hogere kosten niet altijd (volledig) aan de eindklant kunnen worden doorberekend.